X

סובלים מהמחלה הזו? זה השינוי שמועיל יותר מתרופות

תסמונת נפוצה שגורמת לאנשים לבעיות עיכול המתבטאות בדרכים רבות ולא נעימות נמצאה כברת-פתרון על ידי שינוי בתפריט במקום על ידי תרופות שמטפלות רק בתסמינים

אילוסטרציה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

תסמונת המעי הרגיז היא מצב לא נעים, שתוקף אנשים רבים מדי פעם, וכמה סובלים ממנו לעתים קרובות. כעת, מחקר חדש מראה ששינויים תזונתיים עשויים להיות יעילים יותר לטיפול בתסמונת מאשר תרופות. הסתייענו ב-Claude לעיכול הבשורה:

התסמונת מתאפיינת בהתכווצויות בטן, נפיחות, עצירות ושלשולים. הטיפול בה כולל בדרך כלל תרופות לניהול תסמינים ספציפיים או שינויים בהרגלי התזונה. עם זאת, מחקר שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי Sahlgrenska בגטבורג שבשבדיה השווה ישירות את היעילות של גישות טיפול תזונתיות לעומת טיפול תרופתי.

המחקר כלל מעל 300 חולים עם רמות בינוניות עד חמורות של תסמונת המעי הרגיז, שחולקו לשלוש קבוצות – שתיים קיבלו התערבויות תזונתיות שונות, בעוד השלישית נטלה תרופות המכוונות לתסמינים העיקריים. קבוצה תזונתית אחת הוזנה בתפריט דל FODMAP, שמוחקת מהתפריט פחמימות מסוימות הגורמות לתסיסה כמו חלב, שעועית וחיטה; קבוצת הדיאטה השנייה אכלה פחות פחמימות, ויותר חלבון ושומן.

לאחר ארבעה שבועות של טיפול, 76% מהמטופלים בדיאטה דלת FODMAP חוו תסמינים מופחתים משמעותית בהתבסס על מערכת ניקוד אחידה; הקבוצה דלת הפחמימות ראתה שיעור שיפור של 71%; במקביל, רק 58% מאלו שנטלו תרופות לעצירות, שלשולים או תסמינים אחרים של תסמונת המעי הרגיז דיווחו על שיפור משמעותי.

אפילו לאחר שישה חודשים, למרות שחזרו חלקית לדפוסי אכילה נורמליים, כשני שליש מהמשתתפים שעברו לדיאטה דלת FODMAPS ו-60% מאלה שעברו לתפריט דל פחמימות דיווחו על המשך הקלה משמעותית מבחינה קלינית.

"בזכות המחקר הזה, אנו יכולים להראות שלתזונה יש תפקיד מרכזי בטיפול בתסמונת המעי הרגיז", אמרה סאנה ניבַּקַה, מובילת המחקר. הממצאים עולים בקנה אחד עם עדויות הולכות וגדלות לכך ששינויים תזונתיים יכולים להשפיע עמוקות על בריאות המעיים. על ידי הוצאת מזונות מועדים מהתפריט היומי, החולים יכולים להפחית גזים כואבים, נפיחות ויציאות חריגות.

על אף שהם מועילים בטווח הקצר, משטרי תזונה קפדניים עשויים להיות מאתגרים לשמירה לטווח ארוך עבור חלק מהחולים. המחקר הראה כי כל התקדמות עלולה ללכת לאיבוד לאחר החזרת המזונות המועדים. ובכל זאת, התוצאות מדגישות כי דיאטה מהווה טיפול חזיתי רב עוצמה עבור תסמונת המעי הרגיז, שעשוי להועיל אפילו יותר מתרופות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר