פרשת טיקטוק: החוק נגד האפליקציה עבר - אבל הקרב על המשך פעילותה בארה"ב רק החל

חברת בייטדאנס, שבבעלותה אפליקציית הסרטונים הפופולרית, מתכוננת למאבק משפטי ממושך, לאחר שהנשיא ביידן חתם על חוק המחייב אותה למכור את היישומון או לצאת מהמדינה • הבעלות הסינית של הארגון הפכה את הזירה לטכנולוגית לשדה קרב נוסף במלחמה הקרה בין וושינגטון לבייג'ינג

חקיקה נגד טיקטוק בארה"ב. צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם אתמול על החוק שמחייב את "בייטדאנס", החברה שבבעלותה אפליקציית הסרטונים טיקטוק, למכור את נכסי החברה בארה"ב אם ברצונה להמשיך לפעול במדינה.

מדובר בחקיקה קיצונית המנוגדת מאוד לתפיסה האמריקנית של זכויות קניין, אך העובדה ש"בייטדאנס" נמצאת בבעלות ובפיקוח מחמיר של הממשלה הסינית גרמה להסכמה חוצת מחנות בפוליטיקה האמריקנית כי נחוץ צעד חריף כדי למנוע מעורבות סינית בהשפעה על דעת הקהל בארה"ב.

מנכ"ל טיקטוק: "אנחנו לא הולכים לשום מקום" // צילום: רויטרס

החוק יאפשר לטיקטוק להמשיך לפעול בארה"ב רק אם חברת האם תמכור את החלק האמריקני שלה, כולל את הגישה ל-170 חשבונות פעילים שרשומים בארה"ב. בכלי תקשורת במדינה הוכח בעבר, בשלל תחקירים וכתבות בתקשורת, כי בכירים במנגנון המפלגה הקומוניסטית בסין קיבלו גישה למידע דרך "בייטדאנס".

על פי החוק החדש, "בייטדאנס" תצטרך להעביר את הבעלות על טיקטוק לקונה חדש בתוך תשעה חודשים, או עד שנה, בהוראה מפורשת של הנשיא. מדובר בצעד החקיקה הקיצוני ביותר נגד החברה הסינית, זאת למרות שנים של מאבק של פוליטיקאים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, להתרת הקשר הגורדי בין האפליקציה הפופולרית בקרב צעירים לבין השפעתה של הממשלה הסינית. אך גם כשהחוק כבר אושר בידי הנשיא ביידן, דרכו המשפטית והמשמעות שלו עבור האפליקציה והמשתמשים שלה רחוקות מלהיות ברורות.

הולכים לבית משפט

בחברת בייטדאנס לא מתכוונים לקבל את החקיקה בזרועות פתוחות. החברה, שהרוויחה הון מהשוק האמריקני, בנתה במשך השנים לובי חזק בוושינגטון ונערכה היטב לקרב המשפטי שראשיה ידעו שיגיע. שו זי צ'ו, המנכ"ל הסינגפורי של החברה, אמר לכלי התקשורת: "אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו מלאי ביטחון, ואנחנו נמשיך להילחם על הזכויות שלכם בבית המשפט".

אפליקציית טיקטוק, צילום: רויטרס

בתי משפט בארה"ב פסלו בעבר חקיקה וצעדים נגד טיקטוק, ובהם חקיקה של מדינת מונטנה, שאסרה שימוש באפליקציה בשטחה, וכן מהלך של הנשיא לשעבר טראמפ נגד הבעלות הסינית של החברה. ערעור מוצלח של החברה עלול להחזיר את המאבק בשליטת "בייטדאנס" לאחור ולהקשות חקיקה עתידית נגד החברה.

אך גם אם מאמצי הערעור לא יצליחו, בסופו של דבר, "בייטדאנס" יכולה לקנות לעצמה זמן נשימה רב באמצעות מערכת המשפט, בזמן שבסין מחליטים מה לעשות בחברה. נוסף על כך, רשימת הקונים האפשריים לענקית הטכנולוגיה בארה"ב היא מצומצמת יחסית, זאת בשל תג המחיר העצום המוצמד לטיקטוק, מוצר מצליח ורווחי.

קרב במלחמה הקרה בין ארה"ב לסין

אך עוד בטרם ניתן בכלל לדון בקונים אפשריים לחברה, כלל לא ברור שממשלת סין תרצה למכור את המוצר. האלגוריתם של טיקטוק, שמצליח לעקוב ולגלות את טעמו של המשתמש ולהזין לו סרטונים רלוונטיים, הוא יותר מנכס מניב עבור הממשלה הסינית.

"זו ממש לא מסקנה מתבקשת שסין תסכים לבצע את המכירה. האלגוריתם של טיקטוק רשום כנכס בפיקוח יצוא של ממשלת סין, כך שההחלטה הסופית על הרכיב הזה של המכירה נמצאת בידי בייג'ינג", מספר ל"ניו יורק טיימס" לינדזי גורמן, מומחה לסין ולשווקים מתפתחים במכון המחקר "ג'רמן מרשאל פאנד" בוושינגטון.

מטה טיקטוק בקולבר סיטי, קליפורניה, צילום: איי.אף.פי

האפשרות שסין תנהל קרב ממושך על זכותה להמשיך לשלוט בחברה שמחזיקה בכוח עצום של השפעה על דעת הקהל בארה"ב היא עוד חלק במלחמה הקרה ההולכת ומתחממת בין וושינגטון לבייג'ינג. בעוד סין מנטרת בקנאות את האינטרנט שלה, עד לרמה שבה היא כמעט מבודדת מיתר המרשתת העולמית, היא מבקשת להמשיך להחזיק בנוכחות ובשליטה במערב באמצעות טיקטוק. המשטר הסיני עושה זאת תוך ניצול של ערכי חופש הדיבור וזכות הקניין של מדינות המערב, ובוושינגטון בהחלט מבינים זאת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר