ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה לחמאס: לשחרר את החטופים באופן מיידי; דובר ארגון הטרור: "הלחץ האמריקני לא ישפיע עלינו"

על פי ההצהרה, מהלך שכזה יוביל להפסקת אש "מיידית וממושכת בעזה" • בכיר בממשל האמריקני הוסיף: "סינוואר הוא האיש שאומר 'כן' או 'לא' לעסקה, והוא אמר 'לא'" • מדובר במדינות שאזרחיהן נמנות על 133 החטופים • מטה משפחות החטופים: "קריאה ברורה ולא מתפשרת"

תפילה לשובו של החטוף הירש גולדברג-פולין במאהל החטופים סמוך לבית ראש הממשלה // צילום: קהילת הקהל

ארה"ב ועוד 17 מדינות נוספות שאזרחיהן חטופים בעזה, קראו היום (חמישי) בהצהרה משותפת לחמאס לשחר באופן מיידי את החטופים. כך על פי בכיר בממשל. 

"אנחנו קוראים לשחרור מיידי של החטופים שנמצאים שם יותר מ-200 ימים", נכתב בהצהרה. בין המדינות החתומות: ארגנטינה, ברזיל, אוסטריה, בולגריה, קנדה, קולומביה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד, תאילנד ובריטניה. 

שניים מבין 17 המנהיגים. הנשיאים ביידן ומקרון (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

"שחרור החטופים יביא להפסקת אש מיידית וממושכת בעזה", נכתב במסמך. בכיר בממשל הוסיף כי חמאס דחה לחלוטין את ההצעה האחרונה לעסקה. 

הקריאה באה כיממה לאחר פרסום הסרטון של הירש גולדברג-פולין, בעל אזרחות אמריקנית, החטוף בידי חמאס. בסרטון, שהגיע לידי ארה"ב כבר ביום שני, הוא נראה כשידו קטועה - זכר לפציעה ממסיבת הנובה שממנה נחטף ב-7 באוקטובר. 

מחזיק באזרחות אמריקנית. החטוף הירש גולדברג-פולין בשבי חמאס, צילום: ללא

בכיר אמריקני תקף באופן חריף את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר ואמר: "הוא האיש שאומר 'כן' או 'לא' לעסקה - והוא אמר 'לא'. "היו מספר פעמים שבהם המו"מ רשם התקדמות גדולה בחוץ עם מנהיגי חמאס שגרים במלונות פאר, אבל סינוואר בסופו של דבר מקבל את ההחלטות".

החיצים האמריקניים מופנים אליו. סינוואר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

הגורם הוסיף: "כאשר השאלה הגיעה אליו, אם יחתום או לא - התשובה האישית שהגיעה ממנו הייתה 'לא'". אותו בכיר בממשל הוסיף: "סינוואר חי עמוק באדמה כשתושבי עזה סובלים".  אותו גורם אמר כי "גם ישראל יכולה הייתה לעשות יותר, אך חמאס הוא זה שהכשיל את העסקה". 

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מברכים על הצהרת מנהיגי העולם הקוראת לשחרור מידי של כל החטופים, ואשר שמה את סוגיית החטופים בראש סדר העדיפויות העולמי, וקוראים למנהיגים נוספים להצטרף לקריאה זו. ההצהרה היא תוצר של עבודה מאומצת שמקיימות משפחות החטופים בחודשים האחרונים, אל מול מקבלי החלטות מכל העולם, במטרה להחזיר הביתה את כל החטופים, החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".

נוסח ההצהרה

ההצהרה היא, כאמור, של 18 ראשי מדינות שאזרחיהן נמנים עם החטופים. המנהיגים קוראים לשחרור מיידי של כל החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה, ומדגישים כי "ההצעה על השולחן לשחרור החטופים תביא להפסקת אש ארוכה שתקדם עלייה בהכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ותביא לסיום הפעולות העוינות. עזתים יוכלו לחזור לבתיהם".

הצהרת המנהיגים שקוראים לשחרר את החטופים, צילום: מתוך אתר הבית הלבן

“אנו קוראים לשחרור מיידי של כל החטופים המוחזקים על ידי חמאס בעזה במשך למעלה מ-200 יום," נכתב בהצהרה. "הם כוללים את האזרחים שלנו. גורלם של החטופים והאוכלוסייה האזרחית בעזה, המוגנים על פי החוק הבינלאומי, מעורר דאגה בינלאומית".

"נדגיש כי העסקה העומדת על הפרק לשחרור החטופים תביא להפסקת אש מיידית וממושכת בעזה, שתקל על הכנסת סיוע הומניטרי הכרחי שיינתן ברחבי עזה ותוביל לסיום אמין של פעולות האיבה. תושבי עזה יוכלו לחזור לבתיהם ולאדמותיהם עם הכנות מקדימות שיבטיחו הגנה תחת תנאים הומניטריים".

"אנו תומכים מאוד במאמצי הגישור להחזרת האנשים שלנו הביתה. אנו שבים ומדגישים את קריאתנו לחמאס לשחרר את החטופים, ולהביא לסיום המשבר כדי שנוכל ביחד למקד מאמצים להבאת שלום ויציבות לאזור".

ההצהרה תורגמה על ידי מטה משפחות החטופים

שעה קלה לאחר ההצהרה, דובר ארגון הטרור מסר כי "חמאס לא יושפע מהלחץ האמריקני" בסוגיה. הדובר, סאמי אבו זוהרי, אמר שחמאס ממשיך להתעקש על התנאי של סיום המלחמה בכל עסקה לשחרור חטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר