לקראת המהלך הבא: התוכניות לפעולה ברפיח הוצגו בפני הדרג המדיני - ההיערכות ההמוניטרית צוברת תאוצה

לאחר שלושה חודשי פעילות, וחמי הנח"ל יוצאים מרצועת עזה והוחלפו במילואימניקים בפרוזדור נצרים - שם חוסלו כאלף מחבלים • בתכנית ישנה התייחסות גם לחלק ההומניטרי - על מנת להפריד בין מחבלי חמאס לאזרחים הפלשתינים • מחבלים ברצועה ירו פצמר"ים לעבר עובדי סיוע בין-לאומיים ונציגי או"ם

"לאפשר מעבר הומניטרי ולבסס את המסדרון": חטיבת הנח"ל סיימה את פעולתה ברצועה // קרדיט: דובר צה"ל

ממשיכים בדיון על פעולה ברפיח: היום (חמישי), הוצגה התוכנית לפעולה ברפיח לדרג המדיני על ידי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. מלבד תוכנית התקיפה ישנה תוכנית הומניטארית שתפריד בין מחבלי חמאס ל-1.2 מיליון הפלשתינים הנמצאים באזור.

לוחמי צה"ל במטה אונר"א בעזה, שבו נחשפה מפקדה מרכזית של חמאס, צילום: רויטרס

חטיבת הנח"ל יוצאת מרצועת עזה, חמישה חודשים מאז תחילת התמרון ברצועה ואחרי שביצעה בחודשים האחרונים את משימת אחזקת פרוזדור הביתור נצרים והרחבתו.

כאלף מחבלים חוסלו, 150 אלף עזבו את רפיח

לוחמי מילואים משתי חטיבות של אוגדה 99 מחליפים בימים אלה את לוחמי החטיבה הסדירה של הנח"ל במשימה הקבועה היחידה שנותרה לצה"ל בשטח העזתי - אחזקת מסדרון לאורך כשמונה ק"מ מדרום לעיר עזה, ובין נקודת הגבול הסמוכה לקיבוץ בארי - עד לחוף העזתי.

תיעוד מפעילות אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב של חטיבת הנח״ל במרחב מסדרון מרכז הרצועה, צילום: דובר צה"ל

חטיבת הנח"ל יוצאת ועימה אוגדת החוד הסדירה של פיקוד הדרום, 162, שכבר נמצאת בנוהל קרב מתקדם כחלק מההכנות לפעולה קרקעית בעיירות מרכז רצועת עזה כדיר אל-בלח ונוסייראת או רפיח.

בתוך כך, צה"ל השלים הכנות לפעולות אלו וממתין לאישור הדרג הממשלה, אך מרגע שזה יינתן - יהיו לפחות שלושה שבועות של תהליך פינוי אוכלוסייה עזתית, בעיקר מרפיח, צפונה משם - למרחבי מחסות שהצבא סימן. בחודש האחרון זיהו בצה"ל כבר כ-150 אלף פלשתינים, מתוך יותר ממיליון, שעזבו את רפיח לחאן יונס הסמוכה.

כוחות אוגדה 162 לוחמים במרכז הרצועה, צילום: דובר צה"ל

בפעולות סביב פרוזדור נצרים חוסלו לפי נתוני צה"ל כאלף מחבלים בחודשים האחרונים כאשר רק במהלך חג הפסח צה"ל ביצע 183 תקיפות מהאוויר ומהקרקע באזור המסדרון, נגד יעדי חמאס.

הצבא השלים להסדיר הנדסית את הפרוזדור, הקים בו בסיסים לטובת שהות מבצעית נוחה ובטוחה ללוחמים ובמרחבו גם איתר והשמיד כעשרים קילומטרים של מנהרות שאפשרו חיבורים בין גדודי חמאס. כיום הנסיעה המהירה במסדרון מושלמת תוך שמונה דקות.

עזתים ליד מסגד ברפיח, צילום: אי.אף.פי

בתוך כך, וכחלק מהשבת השגרה בצה"ל הכוללת סבבי מינויים, בצבא מעריכים כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי יעסוק גם במינוי ראש אמ"ן הבא במקומו של אלוף אהרון חליווה.

לוחמי הנח"ל יוצאים, כוחות מילואים נכנסו לפרוזדור נצרים

בתוך כך, מחבלים מארגוני הטרור ברצועה ביצעו אתמול ירי פצמ״רים לעבר מרחב העבודות ההנדסיות בצפון הרצועה. עבודות אלה מתבצעות כחלק מהמאמץ לאפשר הרחבת סיוע הומניטרי בתיאום עם שותפים בינלאומיים.

 

 

כוחות אוגדה 162 במרכז הרצועה, צילום: דובר צה"ל

הירי בוצע בזמן שהתקיים במקום סיור עם גורמי האו״ם. בזמן ירי הפצמ״רים הוכנסו אנשי האו״ם למרחבים מוגנים על ידי כוחות צה״ל שהיו במקום.

מצה"ל נמסר: "ארגוני הטרור ממשיכים לפגוע באופן שיטתי במאמצים הומניטריים תוך סיכון חייהם של עובדי או״ם, בעוד שישראל מאפשרת את מתן הסיוע לתושבי רצועת עזה".

מסדרון נצרים, צילום: חנן גרינווד

בתוך כך, גורמים אמרו לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי "מצרים דנה עם ראשי המוסד והשב"כ על הרעיון להתגבר על המחלוקות בנוגע למשא ומתן בתמורה להקפאת הפעילות ברפיח".

עוד צוין כי היוזמה המצרית כללה הצעת הפסקת אש בת שלושה שלבים שכל אחד מהם ייארך שישה שבועות, או של שני שלבים שכל אחד מהם יימשך 10 שבועות. הגורמים מסרו כי מצרים העבירה לישראל הצעה של חמאס לעצור את המלחמה בתמורה לתוכנית להקמת מדינה - קביעת מפת דרכים מדינית הכוללת הסדרים וערבויות לפי לוח זמנים שלא יעלה על 18 חודשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר