אורח חיים חדש: מטבחים שכדאי לקחת מהם השראה

טרנדים רבים בעיצוב הבית עוסקים בסגנון החיים המתפתח - החל מהיבטים אקולוגיים וסביבה ידידותית ועד תרבות האירוח שהתפתחה למגמה בפני עצמה • הנה עשרה מטבחים שאתם חייבים לראות

מערכת מידוף ממתכת מבית סטודיו פיירפליי תכנון ארנון ניר. צילום: עמית גרון

בהסתכלות לאחור, אי שם בדירות הישנות של סבא וסבתא שלנו, המטבח הוחבא בתוך חדר בדירה. הוא היה מטבח קטן שהתייחס לפונקציונאליות בלבד.

רבות מהמגמות שאפיינו את העשורים האחרונים עוסקות בסגנון החיים המתפתח - החל מהיבטים אקולוגיים וסביבה ידידותית ועד תרבות האירוח שהתפתחה למגמה בפני עצמה.

מטבח עץ עם תקרת קורות כפרית, מטבחי קצפת- עיצוב רוני ברטל, בוגרת בהס לעיצוב של ברברה ברזין, צילום: עמית גרון

המטבח העכשווי הוא מטבח מארח, כזה שכיף להתקבץ סביבו. עליו להיות פונקציונאלי ונוח לעבודה, אך בשל העובדה שהוא יצא מהחדר האחורי והתמקם בקדמת הבמה, עליו להיות ייצוגי ונעים למראה.

אם החלטתם לתכנן מטבח חדש או לשדרג את הקיים, דעו שהסוד הגדול הוא בתכנון מוקדם. מראה יוקרתי לא בהכרח יקר יותר, הוא פשוט דורש מתן תשומת לב לבחירה מדויקת של צבעים, גימורים וחומרים. הנה עשרה מטבחים לשאוב מהם השראה

שילוב של עץ וחרסינה לבנה

אחד השילובים ששובה את הלב, עושה שימוש בחומריות בסיסית של עץ בעיבוד מינורי וחרסינות לבנות מפעם. השילוב בין השניים מייצר מראה פשוט מצד אחד ומלא סטייל מצד שני.

שילוב עץ וחרסינה לבנה, אדריכל ינון בן דוד, באדיבות כוכב אלומיניום, צילום: נמרוד לוי
חרסינות לבנות מפעם פוגשות עץ טבעי, XS Studio, מתוך הפרויקט בין החצרות, צילום: עמית גושר

ציפוי מתכת 

ציפוי מתכת נוזלית הוא טרנד שתופס תאוצה, בעיקר בקרב קהל האדריכלים שמוצאים בו פתרון פרקטי שדרכו ניתן לצפות אלמנטים שונים במתכת הנבחרת ולייצר סוג של פריט חדש.

כשמדובר בשדרוג מטבח קיים, ניתן לצפות את האי במתכת כמו נחושת, ברונזה, פליז ומתכות נוספות. אם בחרתם לצפות את האי במתכת, את הארונות אפשר לתכנן בגוון קונטרסטי בהיר, שיעניק את הבמה לציפוי המיוחד.

מטבח עם אי מצופה מתכת, מודולוקס, תכנון אילנית שילון, צילום: רגב כלף

100 אחוז עץ

מאה אחוז עץ לא חייב להיות כבד. יש מקומות שאת המטבח העשוי מעץ, תלווה גם תקרת קורות עץ כפרית, ויש פעמים שהמטבח כולו יעוצב מעץ בעל נוכחות. במקרים כאלו, כדי לאוורר את הנוכחות שעלולה להיות כבדה לעתים, ניתן לשלב גופי תאורה מתכתיים, ידיות מתכת ותאורה נסתרת- כל אלו יכניסו 'אוויר' ויעניקו מראה הרמוני.

אופציה נוספת ליצירת מראה מאוורר יותר היא בחירה במשטח עבודה בהיר שיבלוט על רקע העץ ויאזן את המראה.

תוספות מתכת מאווררות את מראה העץ, XS Studio, מתוך הפרויקט ניגוד מושלם, צילום: עמית גושר
משטח בהיר בולט על רקע מטבח עשוי עץ LEICHT מטבחים, צילום: ליישט

משחקי זכוכיות ומתכת

המטבח הוא מקום להציג כלים נאים ולעתים גם אוספים שיכולים להשתלב בו ברמת ההקשר הקונספטואלי. מטבחים רבים כיום מתוכננים עם חלונות רחבים. תכנון יחידת מידוף ממתכת שעליה ממוקמים כלי זכוכית או כלי מטבח נאים אחרים, על רקע חלון שקוף, יוצר מראה שקשה לעמוד בפניו. אם מקפידים למקם על המדפים כלי זכוכית בגוונים שונים, כדאי להמתין לשמש שתעלה, ותחדור דרכם. באופן הזה החלל יתמלא בחלקים של היום, בשילובי צללים ססגוניים.

מערכת מידוף ממתכת על רקע חלון זכוכית, מערכת מידוף מבית סטודיו פיירפליי, תכנון ארנון ניר, צילום: עמית גרון

דלפקי אכילה דקורטיביים

קשה למצוא היום מטבח שלא כולל גם דלפק אכילה. זה הפך להיות סוג של סטנדרט, אבל אחד מדלפקי האכילה מעוררי ההשראה הוא זה שנראה כמו פיסת אבן המולבשת על האי. המראה הופך להיות נקי יותר ומעניין בשל הפרשי הגבהים, ומעבר לכך, ברמה הפרקטית הוא מאפשר להשתמש בחלק הזה כמשטח עבודה בזמן שלא אוכלים עליו.

דלפק אכילה מולבש על משטח האי, ליישט מטבחים, צילום: ליישט

שני קווים מקבילים: אי וקיר ארונות

אחת הצורות המקובלות כשמדובר במטבחים עכשוויים היא הקווים המקבילים (מטבח פרללי) - רצועת ארונות, ורצועת אי שמשמשת כמשטח עבודה. הצורניות הזו יכולה לקבל אינטרפרטציות שונות כתוצאה מחומרים, גוונים וגימורים. יכול להיות מטבח כחול סופר אלגנטי, ולעומתו מטבח באותה הצורה רק בצבע שחור בגימור מט שמדגיש קו אורבני מעט מתריס יותר.

מטבח מקביל בגוון כחול מעושן, עיצוב קרן ניב טולדנו, צילום: איתי בנית
מטבח מקביל במראה אורבני מתריס, תכנון אדריכל ינון בן דוד, באדיבות כוכב אלומיניום, צילום: שי אפשטיין
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר