הכי ישראלי שיש: כך תגדלו עגבניות בבית

האביב הוא העונה הטובה ביותר לגידול הירק האהוב, שמהווה חומר גלם מרכזי בשלל מנות • האגרונום ד"ר אביה סלונר נתן לנו כמה טיפים חשובים בנוגע לגידולו

גידול עצמי של עגבניות. צילום: ד"ר אביה סלונר

העגבנייה היא הפרי הכי ישראלי שיש. אומנם מקורו בכלל במקסיקו ולישראל הוא הגיע רק לאחר המאה ה-16, אבל אין זה מפריע לו לככב במטבח, בגינות ובתרבות שלנו.

היום, העגבנייה שולטת במטבח הישראלי כחומר גלם מרכזי בשלל מנות המשלבות - טרייה, מבושלת, או מרוסקת, במגוון צבעים וטעמים. בנוסף, מדובר בגידול מפתח בחקלאות הישראלית, שכן ישראל היא מהמובילות בפיתוח וייצור של זני עגבניות, כמו גם יצואנית של עגבניות איכות לשוק הבינלאומי.

האביב הוא העונה הטובה ביותר לגידול עגבניות. האגרונום ד"ר אביה סלונר, ממשתלת סלונר שבמושב סתריה, הסביר לנו כל מה שצריך לדעת על גידול עגבניות בגינה הביתית, כדי שתוכלו גם אתם ליהנות מגידול עגבניות טריות.

גידול עגבניות בסביבה הביתית, צילום: ד"ר אביה סלונר

איך מתחילים?

את העגבנייה מומלץ לשתול או לזרוע בתחילת האביב. לקבלת תוצאות מיטביות, מומלץ לרכוש זרעים או שתילים של זנים מוכרים במשתלה המקומית ולא להנביט זרעים של פירות עגבנייה שרכשתם, כיוון שאלו בדרך כלל מגלים חוסר אחידות ולעיתים אינם דומים כלל לפרי ממנו נלקחו. מומלץ לגדל זן עגבניות מוכר, שכן בשנים האחרונות פותחו בארץ ובעולם זני עגבנייה מובחרים בעלי עמידות נגד מחלות, יכולת צמיחה מרשימה וכמובן טעם משובח.

מצע הגידול

בגידול בקרקע, חשוב לוודא כי הקרקע אוורירית ומכילה חומרי הזנה ועל כן מומלץ לתחח אותה לעומק של כ-30 ס"מ ולהעשיר אותה בחומרי הזנה אורגניים, כדוגמת קומפוסט או הומוס טרם השתילה.

בגידול בעציצים, מומלץ לבחור בעציץ בנפח 10 עד 20 ליטרים, להשתמש בתערובת שתילה מקצועית ולוודא כי המיכל מאפשר ניקוז טוב של עודפי ההשקיה.

מומלץ לשתול או לזרוע עגבניות בתחילת האביב, צילום: ד"ר אביה סלונר

שלב השתילה

את זרעי העגבנייה ניתן לזרוע ישירות בערוגת הגינה או בעציצים, אך מומלץ לזרוע אותם במנבטות וכך לאפשר לצמח לחות גבוהה ותנאים מיטביים בשלב הנביטה. ניתן לחסוך זמן ומשאבים על ידי רכישת שתילונים, המגיעים מוכנים עם מספר זוגות עלים ושורש יציב. את השתילונים יש לשתול ישירות במצע הגידול ולוודא שהם מקבלים השקיה נאותה בשבועות הראשונים לשתילה.

השקיה ודישון

כבעל קצב צמיחה מהיר, צמח העגבניה צורך כמויות מים ודשן גבוהות. לכן, יש לוודא כי לאחר השתילה ובמהלך כל שלבי הגידול, הצמח מקבל השקיה מסודרת, מומלץ באמצעות טפטפות, כך שאזור בית השורשים יגיע למצב של התייבשות מינימלית בלבד. יש לשים דגש על הרטבת מצע הגידול בלבד, ללא הרטבת העלים.

מבחינת דישון, יש לספק לצמח דשן במהלך כל שלבי התפתחותו, מהשתילה ועד ההנבה. שימו לב כי כמויות המים והדשן שהצמח דורש גדלות בהתאם לגודלו, ועל כן הגיוני שתצטרכו להתאים מחדש את תדירות וכמות ההשקיה והדישון מספר פעמים במהלך מחזור הגידול.

יש לוודא כי הצמח מקבל השקיה מסודרת, צילום: ד"ר אביה סלונר

זהירות - מזיקים!

במהלך הגידול ישנו סיכוי כי תתקלו במזיקים או במחלות שונות התוקפות את צמח העגבנייה. בין המזיקים העיקריים ניתן למנות את אקרית הקורים, כנימות עלה וכנימות עש וכן זבובי מנהרות שונים.

כדי להתמודד ולהימנע מנזקים אלו ניתן לבצע מספר פעולות:

  1. יש לוודא כי הצמח מקבל את תנאי הגידול המיטביים מבחינת תאורה, השקיה ודישון.
  2. מומלץ להסיר עלים בוגרים שהחלו להצהיב או עלים נגועים המופיעים על הצמח, כדי להקטין את יכולת ההתבססות של מזיקים.
  3. ניתן להשתמש בחומרי הדברה אורגניים נגד המזיקים השונים, כמובן לאחר זיהוי המזיק והתאמת חומר ההדברה המתאים (רצוי להתייעץ עם משתלה מקצועית).

קטיף הפירות

הפירות הראשונים ניתנים לקטיף לאחר כחודשיים - שלושה ממועד הזריעה, כאשר הצבע הירוק מתחלף. בהתאם לזן, צבע הפרי יכול להפוך לאדום, כתום, סגול, צהוב או מגוון. מומלץ לא לקטוף ולצרוך פירות בוסר ירוקים. הפירות האכילים מכילים קבוצת צבענים (פיגמנטים) נוגדי חמצון הנקראים קרוטנואידים, ביניהם ניתן למצוא את בטא-קרוטן וליקופן, להם יתרונות בריאותיים רבים דוגמת הגנה מהשמש, שיפור בריאות הלב והקטנת הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן.

הפירות הראשונים ניתנים לקטיף לאחר כחודשיים - שלושה, צילום: ד"ר אביה סלונר

שילוב בזיליקום בערוגת העגבניות

בזיליקום (ריחן מתוק) הוא צמח תבלין ממשפחת השפתניים. הצמח אוהב חום, השקיה רבה ושמש בדיוק כמו צמח העגבנייה. לצמח הבזיליקום יש את היכולת לדחות מזיקים ולמשוך דבורים, מה שהופך אותו למושלם לשתילה ליד העגבנייה. בנוסף לבזיליקום, מומלץ לשתול בסביבת העגבנייה צמחים נוספים למשיכת מאביקים דוגמת זוטה, רוזמרין, מרווה, אזוביון (לוונדר), אזוב, צתרה ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר