טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: "הציבור ישלם מחיר כבד על כך"

שר המסחר הטורקי מסר שההחלטה מגיעה על רקע המצב ההומינטרי הקשה ברצועה וכי הסחר ייתחדש רק לאחר שישראל "תאפשר הכנסה שוטפת של סיוע הומניטרי לרצועה והפסקת אש" • יו"ר ארגון הקבלנים והבונים: "עבודות רכבת, מוסדות וגשרים יתייקרו ואף ייפסקו לתקופה"

ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן באיסטנבול

"מכה לא קטנה שתגרור מחסור ועליית מחירים משמעותית״: בעקבות הודעת שר המסחר הטורקי כי מדינתו עצרה את קשרי הייבוא והייצוא עם ישראל, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים עמית גוטליב מזהיר מ"קריסה של חברות ביצוע", ובכירים בשוק העסקי מסבירים על השלכות ההרסניות של המהלך על הבנייה בישראל, הן של מגורים והן של תשתיות.

לפי נתוני נתוני האגף הכלכלי באיגוד לשכות המסחר, הייבוא מטורקיה משנת 2023 עמד על 4.6 מיליארד דולר וברבעון הראשון ב 2024 על 1 מיליארד דולר.

נתוני המסר עם טורקיה לשנת 2023, צילום: דודו גרינשפן

"אני מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה", אומר גוטליב ומסביר: "כמו בנושא כוח האדם, המדינה בחרה להישען על סחר סחורות עם מדינה שאינה אוהדת אותנו מזה שנים, ולא עשתה דבר למצוא אלטרנטיבה. חברות הבניה מקבלות את הבשורה בצורה קשה, והענף גם ככה נמצא במצוקה אדירה מאז תחילת המלחמה בגלל חוסר בכוח אדם ובחומרי גלם".

שריפת דגל ישראל בטורקיה (ארכיון), צילום: אי.פי

ומי ישלם את המחיר הכבד?

"הפעם המצב חמור עוד יותר כיוון שהבצוע לא רק במגורים, אלא גם בתשתיות נשען על מלט וברזל המגיעים מטורקיה. הציבור ישלם מחיר כבד על כך שעבודות רכבת, בניית מוסדות ציבור, גשרים וכדומה, יתייקרו ואף ייפסקו לתקופה שאין לדעת כמה תתארך".

גוטליב מוסיף: "מדד תשומות הבניה צפוי להתייקר. אני לא רואה כיצד חלק מחברות הבניה תהינה מסוגלות להתמודד את ההתייקרויות של מוצרי הבניה ומעריך כי נראה כאן קריסה של חברות ביצוע. שוב הוכח כי ענף הבניה מופקר".

פועלים באתר בנייה (אילוסטרציה), צילום: רויטרס

ירון בן אלי, יועץ ומלווה עסקי ומנכל וואלה שופס וקבוצת יו שופס לשעבר, אמר כי ״טורקיה הפכה בתקופת הקורונה לסין החדשה. בזמן שהייבוא מסין לוקח יותר זמן ויקר יותר, טורקיה קרובה, זולה ואיכותית. שער המטבע הטורקי נמוך מאוד ומייצר אטרקטיביות ביבוא. לאט לאט צמח לו הסחר עם טורקיה. כיום יש ייבוא מאוד משמעותי מטורקיה כמעט בכל תחום אפשרי. זו מכה לא קטנה שתגרור מחסור ועליית מחירים משמעותית״.

"ממליץ לצרכנים הישראליים להקדים ולהצטייד במוצרי חשמל"

גם ליאור חמו, מנכ"ל אתר הסחר "לאסט פרייס" מזהיר: ״ענף מוצרי החשמל עומד בפני מכה משמעותית, כאשר רבים ממוצרי החשמל שיש לכל אחד בבית מגיעים מטורקיה. החל ממכונות כביסה, דרך מדיחי כלים, מקררים, תנורים וכיריים- אשר מיובאים ומיוצרים בטורקיה".

חמו מוסיף: "המשמעות של הפסקת הייצוא לישראל עלולה להוביל לעלייה של עד 35% במחירים, ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. הפסקת הייבוא מטורקיה תחייב את היבואנים לייבא סחורה דרך המזרח- וכאן יצטרפו לעלויות גם מחירי ההובלה הימיים המנופחים בשל האיום החות׳י".

"אני ממליץ לצרכנים הישראליים להקדים ולהצטייד במוצרי חשמל, בעיקר אם תכננתם לרכוש מותגים כמו בלומברג, בקו, בוש, קונסטרוקטה ורבים נוספים- המייצרים בטורקיה ומייבאים משם לישראל״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר